Nieuwe huurdersvisie van Ymere schept duidelijkheid

vrijdag 31 maart 2017

Als huurder weten waar je aan toe bent 

AMSTERDAM - Doen wat je belooft. Vragen en klachten deskundig afhandelen. Serieus genomen worden. Dat is wat huurders van woningcorporatie Ymere verwachten. Hoewel ze de dienstverlening als goed ervaren, kan het altijd beter. De nieuwe Huurdersvisie van Ymere zorgt daarvoor. Want waar Ymere het verschil kan maken, zetten medewerkers zich extra in.

De nieuwe huurdersvisie van Ymere

In deze vernieuwde Huurdersvisie staat wat huidige en toekomstige huurders van Ymere mogen verwachten. Uit klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat huurders het als prettig ervaren als ze weten waar ze aan toe zijn.

Dat bereikt Ymere door duidelijke communicatie, realistisch te zijn, persoonlijk contact, door goed te luisteren, heldere afspraken te maken en deskundigheid. Maar vooral door de juiste verwachtingen te scheppen en die waar te maken. Want aan beloften die niet worden nagekomen heeft een huurder niets.

Directielid Linda Sas van Ymere is trots op de Huurdersvisie. De afspraken blinken uit in eenvoud. En dat is een bewuste keuze. “We hebben de huurdersvisie bewust zo simpel mogelijk gehouden. Duidelijke en heldere afspraken die iedereen begrijpt. En waar huurders ons op kunnen aanspreken”, aldus Sas. En die werkwijze slaat aan. Andere woningcorporaties nemen de aanpak over.

Blijf realistisch

In de huurdersvisie draait het om een persoonlijke benadering van huurders, duidelijke en realistische afspraken, het maken van keuzes en deskundigheid. Sas: “We proberen het huurders naar de zin te maken. Maar blijven daarin ook realistisch. Niet alles is mogelijk. We zeggen vaak ‘ja’, maar soms ook ‘nee’. Dat moet je ook durven zeggen.” Het gebeurde volgens Sas in het verleden te vaak dat huurders van medewerkers verschillende antwoorden kregen op dezelfde vraag. Sas: “Dat is niet alleen verwarrend, maar ook niet netjes.”

Ymere is geen tovenaar, benadrukt Sas. “We kunnen veel, maar niet alles. Vooral op gebeurtenissen waar we invloed op hebben willen we het verschil maken in dienstverlening. Neem bijvoorbeeld het tekenen van het huurcontract. Na heel lang wachten op een huis in Amsterdam krijg je dan eindelijk de sleutel van je nieuwe huis. Dat is een bijzonder moment. Daar moet je een feestje van maken. En als de behoeften van huurders niet overeenkomen met wat Ymere kan of wil bieden dan proberen we die teleurstelling te verzachten.”

De Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY) is positief over de Huurdersvisie. “Er wordt beter naar huurders geluisterd. Als huurder heb je er niets aan als dingen worden beloofd die niet worden waargemaakt”, aldus Dorus van Galen van de SHY.


Newsalert

Meld u aan voor de newsalert en ontvang bij nieuwe artikelen een melding in uw mailbox.


Deel deze pagina

Plaats op Facebook Deel op LinkedIn Deel op Google+ Deel op WhatsApp