Ymere: Meer aandacht leidt tot minder huisuitzettingen

woensdag 5 april 2017

AMSTERDAM – Het aantal huisuitzettingen door een huurachterstand is fors gedaald. Woningcorporatie Ymere beëindigde in 2016 55 huurcontracten wegens het niet betalen van de huur. In 2015 waren dat er nog 92. Reden van de daling is vroeg ingrijpen, meer begeleiding en duidelijke afspraken.

De huur wél willen betalen, maar het niet kunnen omdat het even financieel tegenzit. Om uitzetting van deze huurders te voorkomen biedt Ymere bijvoorbeeld een 'ontzorgservice': vroeg ingrijpen, persoonlijke begeleiding, een betalingsregeling en glasheldere afspraken. Daarmee voorkomt Ymere preventief een huisuitzetting en leed. Bovendien worden onnodige kosten van een uitzetting, deurwaarderprocedures en nieuwe verhuur bespaard. Het aantal uitzettingen door een huurschuld daalde tot 55 in 2016 (92 in 2015, 143 in 2014, 212 in 2013). Deze aanpak is zo succesvol dat het definitief door Ymere in de bedrijfsvoering wordt geïmplementeerd.

Huisuitzetting kent alleen verliezers

Juliette Lammers, manager Huurincasso: "Eerder contact met huurders met betalingsproblemen leidt tot minder uitzettingen."

Volgens Juliette Lammers, manager huurincasso bij Ymere, is de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in eerder contact met huurders en het voorkomen van huisuitzettingen door betalingsachterstanden. "Via de rechter een huurcontract ontbinden wegens betalingsachterstanden doen we alleen als het écht niet anders kan. Het is een hele treurige gebeurtenis met alleen maar verliezers. Dat willen we voorkomen", aldus Lammers. Naast een hoop emotie en stress kost een gemiddelde uitzetting €8500 euro. En daar komen de maatschappelijke kosten voor noodopvang en begeleiding nog bij.

"Uit onderzoek blijkt dat huurders met financiële problemen bijvoorbeeld wél de rekening van het postorderbedrijf en andere commerciële bedrijven betaalden, maar dat de rekening van Ymere een maand bleef liggen. En nog een maandje. En nog één. Daarnaast speelt schaamte om hulp te vragen ook mee", weet Lammers. "En voor je het weet is de betalingsachterstand zo groot dat het amper nog in te halen is." Met alle risico's voor de huurder van dien. "Het is toch eigenlijk veel logischer dat je de rekening voor het dak boven je hoofd eerder betaalt dan op internet bestelde schoenen?"

Vroeg ingrijpen helpt

Ymere paste daarom haar werkwijze aan en maakte afspraken met de gemeente. Zo wordt er in een veel eerder stadium contact gezocht met de huurder met de mededeling dat de huur nog niet is betaald. Telefonisch, via de mail, Whatsapp, huisbezoek of een speciale briefkaart in de bus. Met succes. Lammers: "Dat helpt écht. We vragen naar de redenen van de achterstand en dringen aan op snelle betaling. Daar zijn we streng in. En zo nodig bieden we een betalingsregeling op maat aan.


Newsalert

Meld u aan voor de newsalert en ontvang bij nieuwe artikelen een melding in uw mailbox.


Deel deze pagina

Plaats op Facebook Deel op LinkedIn Deel op Google+ Deel op WhatsApp